Amber over haar eerste maand als trainee bij STUDIO.WHY

Voorstelronde

Om te beginnen stel ik mezelf graag even voor, ik ben Amber van Weert en ik ben een Trendwatcher en Conceptdenker. Dit betekent dat ik kijk naar de wereld om ons heen, hoe deze aan het veranderen is naar het scenario: ‘’de toekomst’’. Ik ben geïnteresseerd in het leren kennen van mensen; hoe ze denken, wat ze voelen, wat ze nodig hebben en vooral, waarom? De maatschappelijke trends, marktontwikkelingen en informatie van doelgroepen combineer ik met het bedenken van creatieve en haalbare concepten.

Als Young Professional ben ik klaar om aan de slag te gaan met vraagstukken die bijdragen aan een sociale en duurzame toekomst. Op zoek naar een baan met impact, die uitdaging geeft en waar ik mijn expertise toe kan passen. Zo kwam ik terecht bij de advertentie over het Traineeship Innovatie en Ondernemerschap bij STUDIO.WHY. Waar ik nu samen met andere Young Professionals aan de slag ga met Design Thinking om de woningnood voor starters aan te pakken (ook in opdracht van Vereniging Eigen Huis), daarnaast krijg ik ook de ruimte om mijn eigen ondernemerschap te ontwikkelen en zo te zorgen voor innovatie.

Ready? Set? Go!

Voorafgaand aan het Traineeship zijn er selectieavonden geweest om zo het beste team samen te stellen. Dit is gedaan op basis van persoonlijkheden, met ieder zijn eigen kwaliteiten en valkuilen. De eerste weken stonden dan ook helemaal in het teken van teamwork; elkaar leren kennen maar vooral ook jezelf. Door activiteiten zoals een escaperoom en trainingen hing er al snel een goede sfeer en werden we een hechte club.  

Al in de eerste weken kwam ik erachter dat STUDIO.WHY écht meedenkt over je persoonlijke ontwikkeling. Met trainingen, coaching en zelfreflecties ga je nadenken over wat jij wil bereiken. Wat zorgt voor een ondernemende mindset. Niet alleen tijdens het Traineeship maar ook voor in de toekomst.

Het project: de woningnood bij starters

De woningmarkt is oververhit waardoor de starter buitenspel wordt gezet. Het is een actueel, complex en een alles overkoepelend probleem waar meerdere oorzaken aan te wijden zijn. Denk bijvoorbeeld aan de flexwerkende starter die in deze generatie Y steeds vaker voorkomt. Of de starter die steeds weer wordt overtroefd door beleggers.

Bij Vereniging Eigen Huis is de woningnood voor starters een thema dat hoog op de prioriteitenlijst staat. Er moet echt een oplossing komen om de woningmarkt weer gezond te krijgen. Zodat ook starters weer een eerlijke kans krijgen. Je merkt dan ook dat dit project erg serieus genomen wordt. Zo worden de belangrijke netwerken benaderd en betrokken, zodat we vanuit alle hoeken input hebben om dit probleem te verhelpen.

Design Thinking

Voor dit project werken we met Design Thinking, wat een innovatieve methodiek is om problemen op te lossen. Binnen deze methodiek staan de behoeftes van de doelgroep centraal. Tijdens mijn opleiding heb ik ook al kennis kunnen maken met deze methodiek wat ervoor zorgt dat ik me hier wel bekend mee voel.

Dutch Design Deltas is de Design Thinking methode van STUDIO.WHY. Wat een creatieve, ondernemende aanpak is om waarde te creëren. Het is een methode die begint met het identificeren van kansen en eindigt met impactvolle en duurzame oplossingen voor het probleem of vraagstuk. Hier staan er drie fases centraal:

1. Customer Design

Ontdekken van het probleem en het proberen te begrijpen. Er worden kansen gegenereerd door onderzoek naar trends, technologieën, stakeholders en eindgebruikers. Betrokken personen worden empathisch benaderd, dit betekent dat we niet alleen gesprekken voeren maar ook gaan observeren naar het gedrag. Zo krijgen we inzichten in de doelgroep en de problemen/fricties rondom. Deze inzichten worden tijdens het hele proces gebruikt en geanalyseerd.

2. Concept Design

Deze fase gaat over het iteratief generen van ideeën, nieuwe concepten en ook bedrijfsmodellen. Via prototypes, experimenten en position statements worden de concepten en business modellen getest met echte eindgebruikers. Het zorgt voor innovatie en laat zien of de concept ontwerpen die bedacht zijn ook aansluiten bij de behoeftes van de doelgroep.

3. Business Design

Opschalen. We zullen ons in deze fase gaan concentreren op het ‘’bouwen’’ van het product en de organisatie hieromheen. Hiervoor gaan we werken aan een bewuste marktstrategie, die ervoor moet zorgen dat de markt veroverd gaat worden.

Perfecte match

De combinatie van het werken aan een hele gave actuele en impactvolle opdracht; en het werken aan mijn eigen ontwikkeling en ondernemerschap, is voor mij perfect. Door de trainingen die we krijgen heb ik het gevoel dat ik van alle disciplines steeds meer oppik. Zoals afgelopen week waar we de trainingen Growth Hacking en Empathische gespreksvoering kregen. Twee verschillende disciplines maar beide heel belangrijk, niet alleen voor het project maar ook voor mijn eigen doelstellingen. STUDIO.WHY biedt mij de kans om mijn eigen ondernemende mindset te ontdekken, door verschillende dingen uit te proberen en je te verdiepen. Kortom, een uitdaging met toekomstperspectief!