How to create a culture of Innovation

’Als organisatie voelen we de noodzaak om te innoveren, wendbaar te zijn in deze snel veranderende wereld en adoptief te kunnen inspelen op wat er om ons heen gebeurt. Als gevolg hiervan schieten we direct in de oplossing. Deze oplossingen zijn vaak zakelijk en op de korte termijn gericht. Voorbeelden hiervan zijn middels externe startups en nieuwe technologie te adopteren, nieuwe producten toe te voegen of eigen interne startups te creëren.

korte termijn

Een andere strategie of oplossingsrichting waar vaak direct op wordt ingezet is de investering in menselijk kapitaal, dit uit zich dan vaak in eenmalige workshops of kortdurende intensieve trainingen. Echter is er hierin weinig tot geen inzet voor echte duurzame verandering.

We zien weinig tot geen resultaat van deze ‘oplossingsgerichte strategieën’, is dit wel de manier? Zolang er geen commitment is voor de oplossing blijft het vaak hangen in ‘de technologie of het start-up project’ an sich. Het is echter niet gek dat we deze strategieën inzetten, we zijn als mens van nature gericht op oplossingsgericht denken. Daarnaast hebben we dit vanuit het onderwijssysteem en opvoeding ook zo mee gekregen.

cultuur van innovatie

Om tot echte verandering te komen geloven wij in het investeren in een cultuur van innovatie, die begint bij de mensen in je bedrijf.

‘’It’s not about the innovation, it’s about the innovators’’

Oke, maar waar moet je beginnen? Zoals je zult begrijpen creëer je niet van de een op andere dag een innovatiecultuur. Maar om te beginnen, start met het centraal zetten van de mensen. Om dit toe te lichten nemen we je graag mee in een sportmetafoor:

analogie met voetbal

Bij het bouwen van een voetbalcompetitie is het ongelooflijk belangrijk om een sterke basis te bouwen. Deze basis is cruciaal voor nieuwe spelers om mee te doen en hun talent tot uiting te laten komen. Op dit moment willen spelers van over de hele wereld voetballen in de Verenigde Staten, dit is een nieuwe reactie die ze zien ontstaan. De les die we hieruit halen? Cultuur, cultuur en nog eens cultuur.

De focus zoals in het voorbeeld hierboven ligt op het bouwen van een cultuur. Het creëren van een cultuur van innovatie begint bij de mensen, jouw collega’s. Een cultuur van vertrouwen, samenwerking, aanpassingsvermogen en veerkracht. Je kunt hieruit begrijpen dat het creëren van een innovatiecultuur al een innovatie op zich is.

maar hoe dan?

‘’Oke, maar hoe vlieg je dit aan?’’ - is vaak de vraag. Het krachtigste dat je kunt doen, is de focus te leggen op de manier van denken veranderen. Een cultuur die ondernemerschap, experimenteren, falen en snel leren mogelijk maakt. En wat is dit dan precies en hoe kom je daar? Mindset kun je niet leren, dit kun je alleen maar ervaren. Het mooie is dat je deze situaties op dit te ervaren kunt creëren, wij noemen dit innovation experiences. Hierbij gaat het niet om de innovaties maar om de innovators, de mens. Wij creëren deze innovation experiences voor organisaties zoals Rijkswaterstaat, Microsoft en de RAI. Wij zetten de Dutch.Design Thinking methodiek in deze omgeving te creëren en zetten multidisciplinaire team bij elkaar om met een context-relevant-vraagstuk aan de slag te gaan. Wat je ziet gebeuren is dat deelnemers, ofwel collega’s van jouw organisatie ervaren hoe het is om kansen te spotten, creatief te kunnen denken, experimenteren met oplossingsrichtingen etc.

Met deze innovation experiences breng je de aandacht naar de mens, je creëert actie. Als je systeem ontwrichtende oplossingen en baanbrekende producten / diensten wilt vinden, heb je een aanpak nodig die experimenteren, falen en snel leren mogelijk maakt. Deze omgeving (innovatiecultuur) stimuleert namelijk de ondernemersmentaliteit van mensen. Organisaties hebben ondernemers nodig die de complexe speurtochten van onze wereld durven te wagen. Omdat een ondernemersmentaliteit altijd naar kansen zoekt. En deze kansen worden vertaald in waarden voor anderen met als doel ze te activeren om hetzelfde te doen.

experimenteer

Het creëren van deze omgeving is op zichzelf staand al een experiment. Je zult ontdekken wat werkt en wat niet werkt, dit ontdek je alleen maar door het aan te gaan. Je zult als bedrijf leren en groeien. Het is moeilijk om routine los te laten die al jaren in uw organisatie is. Maar het krachtigste dat je kunt doen, is je manier van denken veranderen.

Leg de focus niet op de de innovaties, leg de focus op het creëren van een omgeving die de innovator in jou en jouw collega’s losmaakt. Met innovatie als resultaat.